TEDxLeuven

Op 29 maart 2012 vond het TEDxLeuven event plaats. De TEDx events zijn geïnspireerd op de TED events, een non profit initiatief met als motto “Ideas Worth Spreading”. TEDx events worden wereldwijd onafhankelijk van de TED events door lokale initiatiefnemers georganiseerd. In België werden al in verschillende steden dergelijke TEDx events georganiseerd, onder meer te Brussel, Antwerpen en Hasselt.

Op 29 maart was de Kinepolis te Leuven de plaats waar de TEDx actie zich afspeelde. De slogan van TEDx Leuven was : ‘Don’t predict the future, invent it’. Op het programma stonden 12 sprekers ter plaatse en twee video’s van eerdere TEDx Talks. Bij deze sprekers waren er straffe kleppers bij, zoals Dixie Dansercoer, de poolreiziger, Bart Becks, de ondernemer die crowdsourcing in België onder de aandacht gebracht heeft, Herman Konings, de trendwatcher en Dominique Persoone, de trendy chocolatier die de Rolling Stones chocolade liet snuiven.

De presentaties op de TED en de TEDx events geven vaak inzichten die verder gaan dan de zaken waar je in het gewone leven al mee vertrouwd bent. Het verhaal van de IMEC medewerkers over live brain monitoring liet zien dat met de huidige stand van de technologie al veel mogelijk is. Met een schijnbare eenvoudige headset kan al heel wat informatie over de hersenactiteiten afgeleid worden. Patrick Crehan vertelde over robots die nu al courant ingezet worden in het onderwijs in Korea. De tijd dat in elk huishouden een robot zal aanwezig zijn, is niet ver meer af. Het verhaal van Filip Maertens sloot hier ook bij aan door te stellen dat de huidige smartphones eerder moeten beschouwd worden als sensory-devices wat een heleboel extra perspectieven biedt.

Daarnaast waren er ook verschillende presentaties waar een mooi persoonlijk en motiverend verhaal gebracht werd. Dixie Dansercoer gaf aan dat bij de pooledities die hij ondernam de mentale instelling cruciaal was. Bart Becks gaf aan de hand van enkele titels van films die hem bijgebleven waren zijn verhaal over entrepreneurship. Rachida Aziz gaf het meest persoonlijke verhaal van een moslima die na verschillende omzwervingen een eigentijdse collectie van mode voor moslima’s in haar winkel aanbiedt.

Er kwamen maar liefst 1100 aanmeldingen binnen voor het TEDx Leuven event. Vermits er maar plaats was voor 400, moest de organisatie 700 geïnteresseerden ontgoochelen. De deelnamebijdragen waren bewust zeer laag gehouden, 9 euro voor studenten, 29 euro voor de rest.

Het event werd goed gesmaakt door de aanwezigen, wat duidelijk bleek uit de talrijke Twitter berichten die tijdens en na het event verschenen. Sommigen waren al zo enthousiast dat ze onmiddellijk vroegen wanneer de volgende editie (in 2013 ?) plaats zou vinden. Tot nu toe werden er hierover nog geen mededelingen gedaan. De kans is groot dat de presentaties binnenkort opduiken op het web. Om hiervan op de hoogte gebracht te worden, kan u bijvoorbeeld de Twitter account @tedxleuven volgen, of fan worden van de Facebook page van TEDxLeuven of abonnee worden van het YouTube kanaal.

Bookmark and Share

Er is 1 reactie op “TEDxLeuven”

Peter
(on maart 30th, 2012 at 10:12)

Aangezien er zoveel belangstelling was: werden de TEDxLeuven talks gefilmd, en zo ja, worden die ook op het net beschikbaar gemaakt? Dit zou passen binnen de open source gedachte van TED.